Kundecase: Med DNV på teambuildingsarrangement på Kleivstua
Kunden hadde en gruppe med mange nye medlemmer og ansatte som sjelden møtes fysisk grunnet geografisk spredning. For å styrke samholdet og gi deltakerne en god start på samlingen, ønsket de en aktivitet som var både ufarlig og inkluderende. I tillegg ønsket de en utendørsaktivitet som oppmuntret til bevegelse. Valget falt da på en aktiv og utvidet variant av Kamp Fossen.
Formål
Å legge til rette for en samling som styrker teamfølelsen, fremmer kommunikasjon og samhandling, og skaper minneverdige øyeblikk for deltakerne.
Vi tok kontakt med Camilla i DNV som ledet eventet fra kundens side og stilte henne noen spørsmål.
På spørsmål om hva deres hovedmotivasjon var for å investere i et slikt teambuildingsevent som dette, svarte hun følgende:
–Jeg har en gruppe med mange nye medlemmer. På grunn av geografi møtes vi sjelden. Jeg tenkte det var riktig å begynne samlinga med en eller annen ufarlig aktivitet der folk kan bli kjent på en ny måte. Dessuten var det riktig å ha en utendørsaktivitet der folk må røre seg litt.
Hvordan opplevde du at aktivitetene bidro til bedre samarbeid og kommunikasjon innad i teamet?
–Vi hadde det gøy. Alle var med og alle kunne bidra. Praten gikk lett og så fikk vi som alltid se hvem som tar ledelsen og hvem som tenker litt alternativt. Et bilde av det mest kompliserte puslespillet ble brukt som illustrasjon på kompleksitet i møte dagen etter så det sier vel litt om at aktiviteten var relevant.
Når vi i Fossen Friluft har teambuildingsaktiviteter med firmaer er målet vårt å legge til rette for spesifikke øyeblikk og/eller aktiviteter som kunden opplever som spesielt relevante og verdifulle.
I dette tilfellet ble oppgaven taulås og et vanskelig abstrakt puslespill på Kongens Utsikt spesielt verdsatt og trukket frem. Der ble det satt krav til gruppa om å legge en fornuftig plan og forsøke å tenke litt likt for å kunne løse oppgaven raskt.
Hvordan tror dere deltakelsen i dette arrangementet vil påvirke teamet deres fremover, både i forhold til samhold og produktivitet?
–Jeg tror helt sikkert at folk vil huske at vi var ute, hadde det moro og ikke minst at vi fikk veldig fine bilder fra Kongens Utsikt. Det er viktig at samlinger har mer enn bare kjedelige møter fordi vi glemmer møtene, men husker aktiviteten og hotellet (så fremt det ikke er et kjedelig kjedehotell).
Resultater og verdi
· Teamdynamikk: Aktivitetene bidro til å synliggjøre roller, fremme kommunikasjon, og styrke relasjoner.
· Relevans: Et konkret eksempel fra en av aktivitetene ble brukt som læringsmoment i et møte dagen etter.
· Minneverdige opplevelser: Opplevelsen på Kleivstua, spesielt utsikten og aktivitetene, skapte varige inntrykk som styrker teamets identitet.
Konklusjon
Dette teambuildings-eventet på Kleistua leverte på kundens behov for en inkluderende, engasjerende, og meningsfull samling. Ved å kombinere utendørsaktiviteter og utfordringer med en naturskjønn ramme, fikk kunden ikke bare et vellykket arrangement, men også konkrete resultater i form av økt samhold og refleksjoner rundt teamets samspill.
Denne erfaringen illustrerer hvordan Fossen Friluft skaper mer enn bare aktiviteter – vi bygger relasjoner og verdier for team på tvers av bransjer og georgrafi.